Tilbake til hjemmesiden

Jeg klarer ikke å stoppe hesten min.
Hvordan trener du en stresset hest?.
Hesten min er stri og hard i munnen. Hva med et kvassere bitt?.
Min nye kaldblods er vanskelig å leie!.
Kan du hjelpe meg? Problemet er at når vi skal hoppe, så danser hun sidelengs, og når hun får signalet om å galoppere eksploderer hun..
Kaldblodstraveren min bare stresser!.
Bør jeg prøve med Hackamore?.
Hesten min stikker ut. .
Vil ikke trave rolig.
Hesten jeg rir løper alltid hjem..
Når hesten streser etter galopp.
Stresser og svetter mye.
Hjelper det med et annet bitt?.
X-traveren steiler og rygger!.
Nervøs av andre hester i ridehuset.
Hun har tatt over kommandoen.
Hoppa er OK på ridebanen, men utenfor.......!

[color=black]Jeg klarer ikke å stoppe hesten min.
Den bare går på selv om jeg drar alt jeg kan i tømmene. Hvorfor er det sånn? Hva skal jeg gjøre?

Svar:
Hester som er strie og vanskelig å regulere er ikke blitt lært at trykk i tømmene betyr "slakk av på farten" eller "Stopp!". I tilegg kan de faktisk være opplært til å tro at stramme tøyler betyr mer fremdrift og høyere fart. Har du en hest som har vært brukt til travløp vil det ofte være tilfelle. Men uansett hva slags hest du har så er opplæringen og treningen den samme. Hesten må lære å stoppe, og den må lære å bakke. Når hesten stopper og bakker når du ber om det så vil den også være lett å regulere/justere hastigheten på. Si aldri prooo...... hvis du ikke mener stopp! Gjør du det lærer du hesten at PRO! ikke betyr noen ting.

En ypperlig måte å lære hesen å slappe av på, uten at du trenger ri den, er å lære den å gi etter for bittet. Her er et videoklipp av John Lyons. Jeg anbefaler alle å prøve denne treningsmetoden.

Hvordan trener du en stresset hest?
Det finnes flere typer stress og selvfølgelig flere grader av stress også. Jeg skal først ta for meg hesten som ikke kan skritte, men bare vil jogge eller løpe hele veien. Her som ellers gjelder det å finne en måte å motivere hesten på. Hesten kan skritte om den vil, og den kan skritte veldig tregt også om den vil det. Det har vi alle sett. Da vet vi at det gjelder å få hesten til selv å forettrekke å skritte fremfor å jogge. Du kan godt lese også om hester som er strie fordi noe av den samme filosofien går igjen der. Dersom hesten skal jogge eller trave vil jeg gjerne at jeg skal bestemme det. Derfor ber jeg hesten umiddelbart etter at jeg har stoppet den og rygget noen meter, om å trave. Så snart hesten traver ber jeg den om å trave fortere. Så tar jeg hesten ned til sakte trav, så skritt, stopp og bakk igjen. Kysser hesten igang igjen og før hesten selv får tid til å begynne å trave eller jogge ber jeg på nytt om mer fart. Så er det å gire ned igjen til sakte trav, skrit, stopp og bakk. Dette gjentar jeg i en 30 minutter ja kanskje en time om det er det som trenges for å få hesten til å bli litt bedre enn den var før vi begynte. De fleste hester vil etter 60 minutter med slik trening begynne å virkelig ønske at "dusten" bak nå sluttet med dette og lot meg skritte, eller stå i ro. Når hesten tenker det da er det lett å sette opp en sitjuasjon hvor du kan tilby den å skritte. Dette må du trene på ofte og selv etter at du har fått roet hesten ned må du repetere dettte med gjevne mellomrom. Teknikken her kan brukes enten du rir eller kjører. Har du ikke en rett strekning kan du volte etter samme opplegg.

Hesten min er stri og hard i munnen. Hva med et kvassere bitt?
Ingen hester er "harde" i munnen. Det er bare noe alt for mange hestefolk tror. Ofte er det vel bare en måte å si at hesten er stri og vanskelig å regulere.
Kvassere bitter ikke løsningen. Om din hest ikke stopper eller slår av på farten når du tar i tømmene så vet hesten ganske enkelt ikke at det er det du vil den skal gjøre. Da må du lære den hva det betyr når du sier prooo... eller bare setter litt press i tømmene. Et kvassere bitt lærer bare hesten at det gjør vondt i munnen når du drar i tømmene. Dette gjør hesten enda mindre motivert til å "lytte" til deg. Jeg råder ofte folk til å ta av hodelaget og heller sette på en taugrime eller kjøregrime. (Kan kjøpes hos oss) Jeg er tilhenger av å lære hesten å stoppe ved å bøye nakken. Men du kan lære hesten å bli lettregulert på vanlig måte også. Begynn med en hest som står rolig i paddocken. Sett litt press i tømmene, så lite som mulig først. I det øyeblikket du føler at hestens kropp begynner å bevege seg bakover så slipper du opp trykket og gir hesten ros. Etter hvert vil hesten også bevege seg et skritt bakover. Gi ros hele veien og begyn alltid med så lite trykk i tømmene som over hodet mulig. Hver gang du må øke presset for å få en respons begynner du likevel på "null" ved neste forsøk. Etter hvert vil din hest bakke lett og fint når du tar i tømmene. Nå begynner du med samme treningen fra skritt til stopp - og bakk. Sett hesten i bevegelse, la den skritte en 5 til 10 skritt. Løft så tømmene rolig opp. Overdriv gjerne med å løfte tømmene høyt opp i din ansiktshøyde. Ta så etter hvert et bedre tak i tømmene og begynn å sette mer press på. Når hesten stopper holder du likevel presseet til hesten tar et steg eller to bakover. Da gir du fri og roser. Etter hvert vil hesten stoppe bare du løfter ut slakken i tømmene.

Nå går du over til trav og galopp, og går gjennom den samme prosessen hver eneste gang. Du ber hesten skritte noen steg før du ber den om å trave. Så går du samme veien tilbake fra trav til skrit - til stopp og avslutter med å bakke noen steg. Prøv hele tiden å få hesten til å retardere sin bevegelse med minst mulig signaler i tømmene/bittet. Bli aldri iritert på hesten, da går læringen seinere!

Etter at dette sitter i både skritt og trav går du videre også til galopp. Be hesten skritte - så trave - så galopp. Deretter løfter du tømmene opp - tar hesten ned i trav først, opprettholder tømmeføringen til skritt, stopp og så endelig bakk. Etter noen dagers trening på dette med en 30 til 60 minutter vil du neppe kjenne hesten din igjen.

Nå må du etter hvert også lære hesten at den ikke skal bakke hver gang du tar i tømmene. Det gjør du ved at du gir hesten fri etter at den har gått fra galopp til trav. La hesten fortsette i trav en god stund før du igjen ber den galoppere eller skritte. På denne måten lærer du hesten at dn skal "tenke bakover" når du er borti tømmene, men at den skal fortsette i den gangart og det tempo som den til enhver tid har når du igjen slipper trykket av. JNH 12/2000

Min nye kaldblods er vanskelig å leie!
Jeg har akkurat kjøpt en kaldblods vallak som jeg hadde på helfor fra august til des. 2000. Etter 1 1/2 mnd hos eier er han nå tilbake og desverre halt (!). Ergo blir det mere leiing enn ridning fremover. Og der er problemet, han er kun vant å bli leid i bare grima (helt grei da) og når jeg leier han med leietau så stresser han og går minst 1/2 meter foran meg og det går himla fort. En liten oppoverbakke og jeg henger som et slips etter han.... Jeg får mosjon da men det er ikke noe gøy, vi går jo etter vegen. Tips og råd mottaes med takk. Jeg har ikke taugrime.

Svar: Du trenger ikke taugrime, men et lengre leietau må du skaffe deg. 4 til 6 meter er bra. Ta hesten med deg på en stor grusplass eller ut på et jorde. La hesen få lov å gå forbi deg, men hver gang den gjør det så slenger du enden av tauet i rompa på den slik at den må løpe enda fortere. La den løpe så mange runder rundt deg som den selv vil, men hver gang den "våger å vise deg bakenden så gir du den mer fremdrift. Prøv ellers å late som om den ikke er der i det hele tatt. Lat som om du ikke bryr deg om den når den er ute av ditt synsfelt (bak deg). Reager kun når den kommer så langt fram igjen at du ser den (når den stikker nesa fram forbi deg). Er hesten litt stri i tillegg, og du har problemer med å holde den når tauet tar slutt, så kan du med fordel jobbe hesten en plass hvor du har et solid tre eller en telefonstolpe eller to som du kan la hesten springe rundt. På den måten blir det mye lettere for deg å holde ikjen hesten. Etter en stund vil den også begynne å lytte mer til trykket i grimen også. Jeg vil tro du skal merke stor forskjell etter 30 minutter en dag. Gjenntar du dette daglig i en uke vil problemet vætre løst. Deretter bør du trene leietrening regelmessig, hvor du lærer hesten hvor den skal være til enhver tid. Et alternativ er at du snur 180 grader hver gang hesten går forbi deg! Det vil også forandre hesten, men neppe så fort og effektivt som førstnevnte metode.

Kan du hjelpe meg? Problemet er at når vi skal hoppe, så danser hun sidelengs, og når hun får signalet om å galoppere eksploderer hun.
Hei! Jeg har en fullblodshest som er 12 år gammel, hoppe. Det som er problemet er at når vi skal hoppe, så danser hun sidelengs, og når hun får signalet om å galoppere eksploderer hun, da fyker hun over hinderet med hodet i været, det er umulig å ha kontroll over henne, hun hopper rett og slett som en traver! Har tenkt å kjøpe et pessoabitt, hvis det hjelper... Og på dressurstevner er hun så skvetten, så når vi skal galoppere så klikker hun og hopper som en gal og stikker som en tulling rundt i ridehuset, det er ikke akkurat gøy.

Nei dette er det ikke alle som syns er gøy! Men det er faktisk et ikke så dumt råd å gi. Prøv om du klarer å få det til å bli gøy. Det gjelder her som ellers: " Å se utfordringen i problemet, heller enn å se problemet i utfordringen". Prøv å ta det som en jobb du skal gjøre. Det er på den måten jeg jobber og da har jeg ikke lenger noen grunn til å være iritert eller sur på hesten. Uten hestens problem var jeg arbeidsledig. Og, uten problemer får du ikke trent deg opp til å bli flink til å løse de.

Hvordan hopper hun løst? Hvordan galopperer hun løst? Jeg ville sjekket ut dette aller først, i en round pen. Dersom ho hopper fint og ikke eksploderer når du longerer henne fritt eller med tau, ja så er problemet knyttet opp til det du gjør med henne eller overfor henne når du sitter i salen. Sjekk ut hesten også med bare salen på. Jeg ser for meg en hest som er litt for mye på alerten, ei som gir deg 100% når du bare ber om 10%. Antagelig er ho litt småredd og skvetten, som du sier. Dersom det er tilfelle vil ho nok være litt høyt oppe også med longering, i allefall med tau?

1.steg Sett opp et hinder med høyde nok til at ho må hoppe, at ho ikke kan skritte over. Løshopp hesten ved bruk av horsemanship-grime og tau. Har du ikke så kjøper du et fra meg. Det koster neppe særlig mer enn bittet du tenkte på. Og dette utstyret virker, det gjør ikke bittet. Still deg ved enden av hinderet og longer (bruk min teknikk, se under longering) hesten over hinderet. Så snart ho har hoppet, så stopper du opp, kaller hesten inn til deg og gir henne ros. Ros henne uansett hvor dårlig ho hopper. Så longerer du henne tilbake den andre veien. Stopper opp etterpå og gir ros. Gi ros hver eneste gang ho hopper! Gi ekstra mye ros når ho hopper bra. Om ho er litt ivrig og heit så holder du på med dette helt til du merker at ho begynner å roe seg ned. Det vil si at hesten først begynner å skritte når du svinger tauet, at ho ikke traver eller setter til i full galopp. Det kan ta fra 15 minutter til en time.

2.steg (eller første, alt etter) Skulle hoppa de sette avgårde i full galopp når du prøver å longere henne over hinderet, så må du kanskje først konentrere deg om å få hene til å gå i skritt og trav rundt deg på slakk longertau. Når du skal lære hesten å slappe av rundt deg er det to måter å gjøre det på. Enten stresser du hesten opp skikkelig over så lang tid at hesten selv tenker....."Å herlig het, nå håper jeg at jeg snart får lov til å ta meg en pause". Da skal du tilby hesten pause! Det kan skje etter 30 minutter til en time! Eller fra 5 til 10 minutter, alt etter hva slags hest vi har å jobbe med. Ikke gi opp, men husk at dette er en jobb, - som er gøy!

En annen måte å roe ned hesten på er ved å bryte av før hesten begynner å stresse. Dersom du ber henne starte og hun tar to travsteg før ho fyker i galopp, så må du prøve å stoppe henne på det siste travsteget. Gi ros og begynne på nytt igjen. Etter en tid vil du føle at ho kan trave flere steg før ho tar galoppen fatt. I såfall kan du øke sakte , men sikkert på antall travsteg før du stopper og gir ros. Etter en stund har hesten glemt at ho "må" galoppere. Nå er du der hvor du må be henne om galopp. Og da er det viktig, igjen, alltid å stoppen henne etter noen få galoppsteg. Gi ros, og begynn på nytt. Får du dette til så skal du også trene henne på å starte, gå over til trav, opp i sakte galopp, ned i trav, ned i skritt, stopp, og så rygge noen steg. Ros! Start på igjen. La aldri hesten løpe mer enn fire runder rundt deg når du trener på dette. Husk at det er hestens psyke, innsiden av hodet du trener, ikke hjerte, lunge etc.

Nå skal hesten lære å slappe av og nyte situasjonen og få ros for alt den gjør bra. Derfor må du stoppe ofte opp og gi ros. 3. steg Når dette fungerer går du tilbake til hinderet. Etter hvert kan du heve høyden også. En god idè er det også å jogge med hesten og hoppe sammen over hinderet. Det er fint for å få hesten til å slappe av. Har du en hestehenger trener du også på å longere hesten inn på hengeren på samme måte som over hinderet. Sett gjerne opp andre typer hinder som du longerer hesten over, under eller rundt. Først når hesten din gjør alt du ber den om på bakken, uten å bli varm i hodet, eller for ivrig, er det tid for å tenke på å sette seg i salen. Har du en vanskelig hest, som jeg føler at du har, så snakker jeg om en måned med bare jobbing på bakken. Om du da trener en time hver dag. Hesten vil ofte forandre seg totalt på denne tiden, også under rytter. Hvis ikke så husk at du skal be om lite om gangen, men gi mye ros for det lille du får. Les ellers om det å kontrollere hesten på en tøm, og ri hesten din uten bitt. Lykke til! JNH/02/01

Kaldblodstraveren min bare stresser!
Jeg har en kaldblodstraver på 8 år som bare stresser og stresser. Hvis vi traver 100 meter er han helt gira etterpå, og han blir ikke sliten heller. Hvis vi har hatt mye fart på en ridetur og han virker kjempesliten når vi slakker ned på farten er han like gira etter 15 sekunder! Han går travløp nå og det har nok noe å si men det må vel være noe jeg kan gjøre for å få han til å roe seg litt ned.

Svar:
Ja det finnes mange ting du kan jobbe med for å få hesten roligere. Men det er ikke alltid like lett å gi skriftlige råd som er like lett for alle å forstå gjennomføringen av. Noen viktige grunnprinnsipper gjelder, som foreksempel at "Hesten alltid skal være roligere etter at treningen er avsluttet enn hva den var da treningen begynte". Videre "Sørg for at hesten er motivert til å svare Ja når du ber den om noe". Og "Hesten må forstå hva du prøver å lære den".

Det første innebærer at du ikke kan avslutte treningen med en stresset hest. Gjør du det blir den enda mer stresset neste gang, osv.osv. Rir du hesten så ri den til den blir litt sliten. Ikke ved å ri fort, men heller ved å gi den oppgaver som for eksempel kontuerlige skifte av gangart og hastighet. Stopping og rygging er serdeles effektivt i denne type trening. Det samme er vendinger. Dersom du ønsker at hesten din skal stoppe og stå rolig så sørg først for at den er motivert til det. Jobb hesten til du føler at den tenker "Nå skulle jeg ønske at jeg fikk en pause". Da spør du hesten om den vil ha en pause, ikke før. Jeg tror de fleste som ikke lykkes med å roe ned sin hest feiler akkurat på dette med å få hesten motivert til selv å ville stå rolig eller skritte rolig.

Vær klar over at det kan ta ganske lang tid og mye jobbing før hesten er sliten nok til sev å ville stoppe og stå helt stile. Men skal du lykkes så må du og din hest dit hver eneste gang du er ute på tur. Sørg for at hesten forstår deg og hva du vil ha den til å gjøre. For eksempel ved at du ikke bytter treningsmetode i ett sett. Vil du ha hesten til å gå fram ved kysselyd så kysser du til den gjør det. Ikke gi deg etter 15 sekunder selv om hesten fremdels står der. Fortsett kyssingen og sett heller andre former for press på hesten i tillegg. Mange av oss gir for lett opp. Likevel skal du vite at ditt problem er et vanskelig problem å jobbe med. Det krever mye av deg i form av bestemthet, egenvilje og ikke minst tolmodighet både med hesten og deg selv. Og det krever selvbeherskelse ved at du aldri blir sint eller i dårlig humør av at hesten er som den er. Den trenger din hjelp og din forståelse.

Bør jeg prøve med Hackamore?
Problemet Jeg har en kalblodstraver som er kjempestressa og kjempestri med en gang vi har hatt litt fart på en ridetur. det er veldig slitsomt når hesten er så stri som den er og jeg synes jo også synd på hestens munn når jeg må holde så hardt i tømmene. Er det kanskje et alternaltiv å bruke hackamore på han?

Svar:
Svaret er ikke så enkelt. Hackamore er ikke bare å sette på en hest sånn uten videre. Hackamoren er et helt spesielt hodelag, som nok krever en del trening og tilvenning før du får hesten til å fungere med den. Nå tenker jeg på vanlig hackamore, ikke disse juksegreiene som selges (mekaniske). En stri hest som ikke er lært å gi etter for trykk vil ikke gi etter selv om du bytter bittet ut med hackamore. Du må ta deg tid til å lære hesten å gi etter for trykk først. Jeg anbefaler heller en kjøregrime. Lær hesten først å stoppe på en tøm, ved at du bøyer nakke og hals. Lær hesten dette først ved at du står på bakken ved hestens skulder. Når hesten gir lett nakke og hals når du trekker i grimen, kan du sette deg opp i salen, eller i vogna. Tren på et lukket område. Rundpaddock er fint. Bøy nakke og hals og vent til hesten ikke lenger beveger seg og samtidig er helt avslappet i nakkemusklene. Dvs. ingen motstand. Da slipper du opp. Gjennta dette hundrevis av ganger, - fra begge sider!!!

Hesten min stikker ut.
Hingsten jeg har er redd for alt mulig, men han er kjempesnill i tordenvær. Hva kommer det av? Han pleier å ta ut ca 3-4 ganger per tur. Kjøring eller riding spiller ingen rolle. Han tar da bittet mellom tenna løper rett frem. Eg kan bevege på hodet hans,men det er som å holde igjen et hus, noe som sier seg selv at det ikke går. Har du mange gode råd? Han er også ganske dum i nærheten av andre hester, spesielt hopper.

Svar
Dette spørsmålet, eller et lignende, tror jeg er besvart en gang tidligere. Dersom du føler at dette svaret ikke dekker alt hva dine problemer angår så se over de andre svarene. Kanskje finner du mer informasjon et annet sted også. Hvorfor hesten er redd alt unntatt torden og lyn er vanskelig å svare på.

Alle slike problemer kommer av manglende trening på kontroll. De fleste av oss er fornøyd når hesten vår vil skritte eller trave, og vi stopper den sjelden. Problemet bunner igrunnen derfor i manglende forståelse fra oss mennesker om at hesten må trenes opp til å stoppe når vi ber om det. Dete er ikke bittet eller grimen som stopper hesten, men det faktum at den er opplært til å stoppe når stoppsignalet gis. En hest som er lært å stoppe når den blir bedt om det, tar aldri ut!

Vil du ha kontroll på din hest så må du være villig til å spandere noen timers trening i første omgang for å etablere kontroll. Deretter må du vedlikeholde kontroll ved jevnlig å sjekke ut om hesten er OK. Ville du våge å reise med fly om du visste at flyet aldri ble sjekket, at bakkemanskapet ikke så over flyet før det ble taxet ut, og at heller ikke pilotene gikk gjennom sin sjekkliste før take off? Neppe. Internkontroll kalles dette på fint språk. Vi burde alle ha bedre internkontroll i forhold til våre hester. Med andre ord bør vi før vi rir eller kjører ut med vår hest sjekke at hesten lar seg svinge og stoppe, at styring og bremser virker. Lær hesten din å bli myk i nakke og hals. Stopp den på en tøm ved at du bøyer nakke og hals intil den ene siden. Hold grepet til hesten har kommet til ro, er stoppet helt opp og er avslappet i nakkemusklene. Helst bør du kunne holde hesten din der i minst 30 sekunder hver gang du har stoppet den. Flere detaljer kan du lese andre steder på vår spørsmålsside.

Vil ikke trave rolig
Hei. Jeg har en araber hingst på 23 år.Han er snill som dagen er lang, men vi har likevel et ganske stort problem. Når vi rir ute på tur, og skal begynne å trave, kaster han bena framfor seg og springer helt ukontrollert ivei i sitt eget tempo.Man må være veldig sterk for å holde han igjen, og det er nesten bare jeg som klarer med han! Tror han har vært gallopp hest,men vet desverre ikke mye om hans fortid. Når han først har begynt å springe, er man "heldig" hvis man klarer å stoppe han. Dette er slitsomt, og ikke minst veldig risikabelt! vonde vaner er vanskelig og vende, og El Zham er jo ganske gammel... Har du noen gode råd?? På forhånd takk!

Svaret
Jeg tror kanskje jeg har svart på et lignende sproblem tidligere. I alle fall bør du lese de andre innleggen også. Jeg har lagt svaret inn under " den strie" men kan hende finner du svar andre steder også etter hvert.

Alle slike problemer begynner jeg alltid å løse ved først å gjøre hesten myk i nakken. Lær hesten å gi hode og hals bare ved at du såvidt er borti tømmene. Jeg bruker alltid ei taugrime og mitt longertau på 4 meter til slikt arbeid. Kan hende er hesten din allerede myk og fin. 23 år er jo god tid til både å bli myk, - eller og å bli stiv, alt etter. Er hesten myk i utgangspunktet er det bare å lære hesten å stoppe på en tom. "One rein stop" som amerikanerne sier. Ri i skritt ta kun i den ene tømmen mens den andre henger helt slakk. Ta inn helt til hesten har bøyd nakken inntil skulderen. Hold hesten i denne posisjonen inntil han har stoppet. De fleste hester vil gå i ring når du gjør dette. La hesten gå i ring til den stopper selv. Prøv endog å beholde hesten der, med bøyd hode og hals - uten motstand - i et minutt. Dette gjenntar du gang etter gang til hesten bøyer og stopper bare du såvidt bruker tømmene.

Når det er OK i skritt begynner du i trav med det samme. Jeg anbefaler deg å jobe i paddock. Be hesten om å trave, på slakke tømmer. Bøy så hesten rolig og stilfullt (ikke røsk i tømmene)mens du gir hesten rimelig tid til å gå ned fra trav til skritt og endelig til stopp. Jeg anbefaler bøying mot et gjerde. da har hesten ikke noe valg, men må sakke på.

Når alt fungerer fra trav til skritt går du videre til galopp. Når stoppen fungerer fra alle gangarter og hastigheter, begynner du å bruke bøyingen til å regulere hastigheten istedenfor til å stoppe. Du går fram akkurat på samme måte. Men nå gir du fri/ettergift umiddelbart når hesten senker farten tilfredstillende. Nå vil hesten etter hvert skjønne at den ikke skal stoppe bare sakke litt på.

Tren hjemme på bane eller i paddock til dette fungerer fint. Først da er det tid til å ta hesten ut på veien eller stien der du før hadde problemene. Nå gjør du akkurat det samme som hjemme. Bøyer hesten til stopp om han finner på å øke farten eller forandre gangart uten at du har bedt om det. Og/eller bøyer til mindre fart når det er saken. Lykke til.

Hesten jeg rir løper alltid hjem.
Problemet Hesten jeg rir løper nesten hele veien hjem etter at vi har trent, og det er nesten umulig å få henne til å skritte. Hva kan jeg gjøre?
Svaret Jeg tror vel at jeg har svart på et lignende problem tidligere. Du bør derfor se gjennom andre svar også under denne kategorien.

Dette er et vanskelig problem å løyse. Grunnen er at det krever mye av oss som rytter. Konsekventhet og tolmodighet er viktig. I enkelte tilfeller blir du aldri ferdig med å løyse dette problemet. Det vil si at du må jobbe med det hver eneste gang du er ute på trening. Det er derfor viktig, som jeg har nevnt andre steder, å kunne se positivt på slike problemer, rett og slett må du like å jobbe med dette.

Det finnes mange måter, i det minste å prøve å løyse dette problemeet på. Jeg foretrekker å lære hesten å slappe av mens jeg er hjemme, i paddocken eller annen plass. Øver dette godt inn slik at hesten vet hva det betyr når jeg ber den slappe av også på vei hjem fra trening.

Jeg foretrekker å ri på en tom om gangen. Når hesten stresser og vil framover må den istedenfor bøye av og gå inn på en volte. Jo mer den stresser jo trangere volte, om nødvendig så trangt at hesten til slutt bare går rundt på på samme sted og da helt til den stopper selv. Men hele tiden mens jeg gjør dette gir jeg ut på tommen igjen så snart jeg kjenner, eller føler at hesten roer seg, eller tenker på å roe seg. På den måten prøver du å lære hesten at den selv får velge: Enten rolig framover - eller stresse rundt på en volte.

Ofte er det slik at hesten ikke viser slike tendenser hjemme. Vi har derfor lett for å tro at det ikke er mulig å trene på dette der. Men det kan du. Har du et egneet sted hvor du kan ri volter kan du også trene der. Om din hest er OK og skritter fint på store og små volter hjemme uten å stresse kan du istedenfor be den stresse litt. Be den skritte fortere på volten....... - så seinere ...... - så fortere ..... så seinere. Slik holder du på til hesten lyder deg hver gang på en rolig måte. Innimellom kan, og bør, du stoppe helt opp og gi mye ros. Etter hvert prøver du å få hesten til å skritte enda fortere og med lengre steg. Prøv rett og slett å kontrollere så mye av hestens bevegelse som mulig. (Kontroll over hesten = Kontroll over dens bevegelse)

Neste steg på treningen er trav. Sakte skrit, raskere skritt, enda raskere skritt .... så trav... (noen få steg) så skritt, sakte skritt, enda seinere ...... - og stopp. Legg gjerne etter hvert også inn små galoppintervaller om du har en hest som kan rolig galopp. Å legge ut gjennstander på ridebanen som du kan ri rundt, en slags zikk-zakk- eller volte-løype kan hjelpe dere. Da ser både du og hesten hva som ligger forran dere av utfordringer.Tren noen dager på dette før du legger ut på den vanlige treningsturen. Velg deg en tur hvor du har muligheter til å legge inn slike volter på hjemveien. Velg gjerne en løype som går litt i tereng med steiner og trær. Bruk disse som markører som du rir/volter rundt. Det verste du kan gjøre er å bare ri rett framover! Du vil merke forskjell etter noen dager med slik trening. Men som nevnt innledningsvis, noen ganger må du ri på denne måten i lang, lang tid (måneder) før hesten blir helt OK. Tro meg det er det verdt! Lykke til.

Når hesten streser etter galopp
Problemet
Hesten jeg har på for stresser noe utrolig på tur etter at vi har gallopert. En del etter at vi har travet også. Jeg har prøvd å jobbe endel med henne på tur så hun får noe annet å tenke på, men dette stresser henne nesten bare mer opp! Det er utrolig slitsomt med en hest som stresser hele tida så hvis du har noen gode råd....??? klemz Marianne

Svaret
De fleste hester vil bli bedre av å bli jobbet litt med, som du selv sier, slik at de kommer på andre tanker. En del hester krever imidlertid utrolig mye arbeid og jobbing før resultatene begynner å bli synlig. Det viktigste er at du ikke gir opp. Hver gang du gir opp blir problemet bare verre! Det har du jo erfart selv. En stresset hest må alltid få lov å stresse lenge nok til at den selv finner ut at "Dette går ikke lenger, - jeg kommer til å dåne snart!"

Mange ryttere vet hva de skal gjøre med en hest som stresser, og hvordan, men hesten har ikke lært det, og slett ikke hvorfor? Mitt råd er derfor at du trener opp hesten hjemme med de øvelsene du tidligere har prøvd på tur. Tren på vendinger, bøyinger hjemme i paddocken eller på ridebanen. Selv om hesten er rolig hjemme så går det an å trene på det tekniske i øvelsene. Når så du begynner med det samme på tur vil hesten gjennkjenne dette som vanlig lydighetstrening hjemme. Den vil føle at du har kontroll, at det er trygt og behagelig å roe seg ned.

Hvordan galopperer eller traver du med hesten? Over lengre distandser? Da blir de fleste oppgiret! Mitt råd er at du trener først hjemme, i dagesvis, på skiftinger mellom skritt, trav, galopp, trav, skritt, stopp med etterfølgende bakk og så stopp. Pause i noen sekunder, - før du igjen rir fram. Pass alltid på å skritte fram igjen før hesten gjør det. Be alltid om trav før hesten selv begynner å trave og det samme for galopp. Du skal alltid ha initiativet og hesten skal lære seg å vente på dine signal. Bli aldri sint og bruk alltid myke hender. Tøylene er som en mikrofon. Rykker du i de blir det som om du skriker i mikrofonen. Resultatet = bare skurr og ulyder og hesten hører ikke eller forstår ikke dine signaler.

Du vil lykkes om du syns slik trening er gøy. Om du har evnen til å kose deg med hester som stresser og ser på det som en unik mulighet til å lære mer om det å takle stressede hester, ja da vil du lykkes. Å synge eller plystre eller småprate mens du jobber vil hindre deg selv i negative tanker og det alene vil ofte hjelpe hesten. Lykke til!

Stresser og svetter mye
Jeg har en kaldblodstraver,og når jeg rir den i trav,er den umulig å holde igjen. Den vil bare trave fortere og fortere! Hvorfor? Den blir også veldig fort svett. Er det noe jeg kan gjøre for å få den i bedre form? Janka

Svaret
Travere er jo opplært til å "stresse" i et par runder. Før løpene tar til varmes hesten opp. Så etter en tid er det løp/konkurranse og da skal det være full fart. Noen hester takler dette bedre enn andre. Min erfaring er at hoppene og vallakene i større grad enn hingstene blir stresset på denne måten, og følgelig også blir vanskelig å ri på. Vallakene svetter ofte mer enn hingsten også. Mye (unormalt mye) svette kommer som regel av at hesten har vondt eller føler ett eller annet ubeghag. Ømhet i ledd er veldig vanlig. Da stresser og svetter hesten enda mer. Den blir da enda vanskeliger å kontrollere. Det kan virke som om hesten prøver å rømme bort fra det som er vondt.

Det første råd jeg vil gi deg er å sjekke hesten hos en veterinær. Deretter, om alt er OK, bør du trene mye på å lære hesten å gi etter for trykk på bittet. Dvs at du må trene mye på stopp og bakking. Det innebærer igjen at å trave over lange avstander ikke anbefales. Hver gang du lar hesten trave ut selv lærer du den å høre mindre på deg. Les gjennom alle svarene jeg har gitt under denne kategorien. Tren så på kontroll i en uke eller to før du slipper hesten ut i trav igjen. Da regner jeg ikke med løp eller trening dersom dette er en aktiv traver.

Hjelper det med et annet bitt?
Jeg har en hest som "tar tømmen" på vei hjem når jeg løper, går greit i skrit, på banen er hun en engel men på vei hjem fra en tur er hun umulig og holde igjen derfor skritter jeg som regel på vei hjem. Skal jeg ha et svakere bitt el. sterkere? Jeg bruker nå et bitt med tre ringer og har tømmen på den nederste ringen. Jeg har henne ikke så langt i fra deg så jeg hadde håpet om du kunne sett litt på henne hva som kan være problemet.

Svar
Å bytte bitt hjelper svært sjelden i slike situasjoner. Hesten stresser trolig hjem fordi den vet at der er det mer behagelig en der hvor den er nå. Den stresser trolig heller ikke bort fra stallen fordi den vet at i den retningen har den ikke noe behagelig i vente. Prøv å gjøre området rundt gården til et arbeidsted hvor alt er mer ubehagelig en opplevelsene på turen. Hva gjør du men hesten når du kommer tilbake fra tur? Tar av salen? Herlig for hesten! Så får den rule seg? Herlig igjen! Kanskje du gir den en behagelig runde med striglebørsten eller en deilig sommerdusj? Hvem ville ikke stresset hjem for noe så deilig? Ja og kankje atpå til får den kraftfor og høy, - ja kanskje du til og med gir den noe grønt gras, gullrot eller epler. Hva mer kan en hest vente å få når den kommer hjem? Snu opp-ned på dettte! Ta med deg godsakene i saltaska. Ri en tur bort som du pleier. Gå av og la hesten slappe av med vann, gullrot og gras etc. Kos dere riktig godt. Hver gang du kommer hjem så rir du hesten i trening i 60 minutter på banen eller rundt stallen. Etter treningen lar du den stå minst 10 minutter fastbundet med salen på. Sett deretter hesten fast inne i boksen uten mat i for eksempel 15 minutter. Sørg for at det er en stund til foringstid når du trener, slik at du aldri gir hesten mat som honør for å stresse hjem. Hver gang du får lyst til å gi noe ekstra godt så tar du heller hesten med deg på tur, og gir den alt der. En slikt opplegg vil virke om du gjennomfører det konsekvent over noe tid, - en måned elelr mer. Dersom du i tillegg benytter deg av de tips du kan lese deg til på spåørsmålsiden ellers, ja så vil du ganske fort få deg en ny hest. Lykke til!

X-traveren steiler og rygger!

Har nettopp kjøpt meg vogn til min ekstraver. De første gangene vi kjørte var hun veldig flink. Stresset litt, men hadde ingen problemer med å kontrollere henne. Men en dag vi var ute å kjørte var hun veldig rar. På tilbakeveien startet det med at hun rygget ned i grøfta. Hun bare stoppet helt og begynte å rygge når jeg ba henne gå fram. Var pent nødt til å gå fram å leie henne et lite stykke. Hun gikk et lite stykke til, og stoppet på nytt. Denne gangen begynte hun også å rygge. Denne gangen lot jeg henne rygge til hun stoppet og ba henne gå fram, men hun begynte å rygge på nytt. Slik fortsatte det flere ganger. Men etter et par ganger til, begynte hun å steile opp i stedet for å rygge. Etter hvert utviklet det seg til at hun steilet og stakk... Neste gang vi var ute å kjørte var hun kjempeflink, helt til jeg ba henne trave. Da steilet hun opp, nesten loddrett og satte over i gallop. Fikk stoppet henne etter et par gallopsteg, men... Har hørt at jeg skal ta henne på en lang strekning og la hun gallopere alt hun orker. Skal jeg prøve det? Kan det være traverinstinktet som blir for strekt?

Svar
Du sier ikke noe om hvor gammel denne X-travren er. Er det en ung hest som er gitt opp, eller en voksen? Når hesten opptrer slik har det som regel minst to alternative årsaker: - Et atferdsproblem som har fått lov å utvikle seg på grunn av at eier/trener aldri har klart å korigere det, - eller at hesten har fysiske smerter eller sterkt ubehag (også bakredd)i vogn. Sistnevnte kan også ha forsterket seg på grunn av alternativ 1.
Først bør du bruke god tid på å bli kjent med hesten din og la den bli kjent med deg. Finn ut om den har fobier av noe slag og løs opp i disse først. Unasett vil alle hester ha godt av det jeg kaller trygghetstrening eller miljøtrening. Rett og slett utsette hesten for skremmende objekter og situasjoner og avsensiblere hesten på alt slikt først.

Vanligvis møter jeg hester som rygger mot min vilje ved at jeg selv da ber hesten rygge mer, og fortere. Det krever at du har et stort og sikkert område å trene på. Dersom du må gi opp ryggingen på grunn av et elektrisk gjerde, en bekk eller en skrent, så virker metoden på en mindre effektiv måte. En stor åker eller romslig gårdsplass er fin i første fase av denne treningen. Travbanen eller ridebanen er utmerket, om du er alene der.

Steiling skrev jeg om i et tidligere nr av Equs. Dette er noe av det mest skremmende en hest kan gjøre mot oss. Derfor er den vanligste reaksjone vår å gi etter på tømmene for å få hesten ned igjen. Men problemet er at da lærer hesten at den får sin vilje ved å gå opp. Den sikreste måten å løse problemet på er ved å lære/trene hesten opp til å gi nakke og hals på en tøm. Enten du kjører eller rir kan hesten bare bevege seg i en retning om gangen. Med bøyd nakke, helt inntil dragene, kan den ikke steile, og helelr ikke slå særlig. Den kan bare bevege seg rundt/sideveis.
Jeg tror ikke du løser problemet alene med å la hesten galoppere mye og langt. Men dersom du bruker en slik galopptrening som motivator (få hesten litt sliten før du begynner med mer psykologisk trening)- ja da kan den ha sin berettigelse. Selv bruker jeg vanligvis kun rundpaddok til motivasjonstrening. Uansett krever det et høyt generelt nivå horsemanship å løse slike problemer. (Les lang erfaring)Dersom du ikke har det råder jeg deg til å søke mer direkte treningshjelp, om du har mulighet til det.

Nervøs av andre hester i ridehuset
Hei! Jeg har ei hoppe på 12 år som er verdens snilleste, men hun er nervøs og stresser veldig når vi blir flere enn 2 i ridehuset. Hun er veldig frem og veldig positiv i seg selv. Det blir jo til at jeg kniper om tøylene mer enn det jeg egentlig skal for at jeg da skal ha kontroll på henne. Synes dette ikke er så positivt for henne,for det gjør helt sikkert vondt.... Håper du kan hjelpe meg.. Mvh Jeanette

Svar
Her nok problemet skapt eller vedlikeholdt av deg selv gjennom måten du regulerer henne på. Om dette problemet har utviklet seg over noe tid, la oss si noen måneder, og din måte å tøyle henne på gjør vondt, så vil hun ha lært at to hester i ridehallen er OK, men 3 eller flere gjør vondt i munnen. Nå spiller det nepper lenger noen rolle om problemt i utgangspunktet hadde en annen årsak.

Det første du må gjøre i allefall er å fjærne smerten i munnen. Ri på en tøm En måte jeg syns er effektiv i nesten alle situasjoner er å bare bruke en tøm til enhver tid. Du skal ri hesten uten å holde henne på bittet. Bruk ellers kun en av tømmene. Hver gang hun begynner å stresse tar du henne inn på èn tøm og bøyere henne. Slipp ut all slakk på andre tømmen, ja la den henge helt løs! Unngå likevel å dra bittet gjennom munnen. Så snart hun skritter igjen gir du ut.

Etter hvert som dette begynner å fungere rir du vekselvis halve volter høyre/venstre. Hele tiden ved bare å bruke en tøm. Ta deg god tid når du tar inn. Du må gjerne gjøre som om du nøster henne inn som om du er på fisketur og haler inn en liten fisk. Etter hvert som du haler inn går det ledige snøret (tømmen) ut på ande siden av båten (hesten). Jeg anbefaler deg å trene på dette først en tid mens du og hesten er alene. Ri slik til hesten er så myk at du ikke kjenner motstand. Deretter gjør du noen treninger med en annen hest tilstede, før du begynner med samme rideopplegg med flere til stede. Jeg tror du fort merker forskjell og at hesten får større tillit til deg og selv samtidig mer selvtillit. Men husk at du har en 12 års hest, som kanskje har hatt rikelig med tid til å utvikle sitt problem. Det kan ta tid å reparere! Lykke til!

Hun har tatt over kommandoen.
Jeg steller ei fjordingshoppe som har tatt kommandoen over alle! Når jeg leier henne på tur,presser hun meg ut i grøfta og sliter seg,for så å løpe tilbake til stallen. Når jeg rir på henne, setter hun avgårde i full galopp,og det er umulig å få stoppet henne før hun er utenfor stallen. De siste dagene har hun nesten vært umulig å få ut i paddocken.Hun presser meg inn i gjerdet og river seg løs. Her om dagen stakk hun ut på veien; bare flaks at det ikke kom noen biler akkurat da. Fikk heldigvis tak i henne til slutt. Eierne har gitt henne opp helt, og det gjør jeg snart og. Hun har vært en snill og rolig hest en gang,men etter at eieren falt av har hun for det meste stått uten noe å ta seg til. Hun står sammen med en shetlandsponni som begynner å ta etter hennes uvaner. Han begynner å bli ganske vanskelig å håndtere han og. Hva skal vi gjøre for å få respekt fra henne igjen?

Svar
Det finnes selvsagt flere måter å løse slike problemer på. Vi mannfolk løser det ofte med muskler, vi klarer å holde igjen når hesten stikker. Men det er en metode som ikke er å anbefale. Klarer hesten å vinne over oss en gang i ny og ne så er det nok til at problemet bare forsterker seg. Respekt, eller mangel på respekt, kommer til syne på mange forskjellige måter. Jeg er ganske sikker på at denne hesten viser en serie andre uønskede måter å være på i tillegg til de problemer du nevner.

Jeg antar hun ikke viker unna deg med framparten om du dytter mot halsen hennes med en finger eller hånden din? Vil du at hesten skal la være å dytte deg så bør du lære hesten å bli "dyttet" istedenfor. Dette kan du trene på selv om hesten står fast i grime og leietau. Be hesten flytte seg når den står på stallgangen. Sett litt press mot hestens hode eller hals med en flat hånd. Får du ikke respons med litt press i 5 sekunder så øker du presset litt i 5 nye sekunder, osv. Så snart hesten beveger beina bort fra deg, eller tenker på å løfte et bein, så gir du fri og roser hesten. Gjenta dette helt til hesten beveger seg bort fra deg bare den føler håndflaten din. Dette må du gjøre fra begge sider!

Når alt dette er bra inntrent begynner du med det samme når du leier hesten. Gå ved sden av den, stopp og vent noen sekunder. Gi litt ros for at hesten står rolig, før du setter litt press mot hode/hals slik du har lært hesten. I begynnelsen gir du ros for hvert steg hesten tar. Etter hvert krever du at hesten beveger seg bort fra deg flere skritt sammenhengende. Du følger rolig etter mens hesten beveger seg fortrinnsvis på en volte rundt sin egen bakpart. Etter 180 grader eller 360 grader stopper du og gir ros. Når hesten blir lydig på dette skal det være nok at du løfter hånden opp mot halsen før hesten trekker seg unna deg, både når den står stille og når den leies. Tren alltid begge sider!

Parallelt med dette bør hestens nakke og hals mykes opp. Hester som stikker sine egne veier til tross for at vi holder igjen i leietau eller på en tom, er antagelig ikke lært å gi etter i nakkemusklene for trykk. Dette kan du også med fordel gjøre på bakken først. Her er det alltid å anbefale taugrime fremfor vanlig hodelag. Still deg ved hestens skulder og sett litt press i leietauet elelr ene tøylen. Slipp ikke trykket før hesten tar hodet mot deg og trykket i tømmen på den måten blir borte. Ros og gjenta etter noen sekunder. Etter hvert skal hesten ta hodet og hals mot deg bare den aner at du er i tømmen eller leietauet.

Når dette fungerer bra på bakken fra begge sider kan du sette deg i salen og gjøre det samme der. Ri hele tiden KUN èn tøyle om gangen. Dvs at du aldri støtter på utvendig tøyle! Ri bare volter, små og litt større. Til venste og til høyre hele tiden. Stopp opp ofte og gi ros. Det motiverer hesten enda bedre. Når hesten volter med bøyd nakke/hals som er myk uten motstand i alle situasjoner så er ditt problem løst. Hesten vil aldri mer stikke fordi den nå er lært at: "Når leietau eller grime strammes opp skal jeg bøye nakken med trykket". Hesten vil m.a.o alltid komme tilbake til deg i leitau, eller volte under sal.

Jeg har noen spørsmål ang min kaldblodshoppe på 6 år.

Vi har trent litt på ridebane med Monty Roberts dually grime og et longeringstau i hver side. Har lært henne å stoppe, rygge,snu hodet, bøye hodet,gi etter for press på bakpart og gå når jeg ber om det ved hjelp av trykk og ettergift. Hun er kjempeflink og lærer fort.
Problemet er at med en gang vi går ut av ridebanen, så blåser hun i meg og drar meg i grøfta for at hun skal få gresse, er masse slit å få henne opp på veien igjen. Det hjelper ikke å dra i en tom. Det rare er at med bitt gjør hun aldri dette.
Prøvde også å ri henne i grime og leietau en gang, det var kjempedumt, hun registrerte ikke meg i det hele tatt og løp avgårde og inn i hagene til folk uten at jeg fikk gjort noe. Turen endte med at hun falt så lang hun var da jeg av alle krefter måtte styre henne unna en bratt grøft som hun var på vei mot i full galopp. Hun skadet seg heldigvis ikke, bare reiste seg og fortsatte rodeoshowet tilbake til stallen.
Jeg forstår ikke dette, for hun er helt perfekt å ri/kjøre med bitt, og oppfører seg også eksemplarisk selv uten bitt på ridebanen.
Vi trener også i rundpaddock en gang i blandt og da får jeg den fulle oppmerksomheten hennes i tillegg til at hun følger meg rundt.
Jeg har veldig lyst å kunne ri henne på tur med dually grimen med full kontroll. Men hvordan kan jeg få til dette? Hva er grunnen til at hun oppfører seg bra med bitt og ikke uten, og grunnen til at hun oppfører seg bra uten bitt på ridebanen?
Når jeg leier henne i leietau, går jeg alltid litt på siden foran med slakk i tauet. Det holder med litt press på leietauet dersom hun prøver seg med å gresse.
Mitt største problem er at denne hoppa ELSKER mat, og det er utrolig kjedelig å ri henne i skogen da hun skal ete på alt hun ser. Hvordan kan jeg venne henne av med dette?
Tusen takk for at du tok deg tid til å lese dette. Håper du har tid til å gi meg noen råd, for dette begynner å gå meg på nervene...
Med vennlig hilsen Line

Ditt problem er en treningssak. Hesten er antagelig bare vant til å være underdanig i spesielle situasjoner, for eksempel med hodelag og bitt. Noen hester er slik bare inntil grimen er på. En kjørehest kan være vanskelig helt til vogna er på. Årsaken er at det er der hestene er vant til å gjøre det vi ber om. Du skal bare fortsette å trene i leietau, rundpaddock etc. Hun vil forandre seg sakte men sikkert.

Prøv å unngå problematiske situasjoner som du ikke klarer med. Sett for eksempel på bitt før du forlater ridebanen. Å ri med taugrime krever mye forberedelser! Hesten må ha lært å gi etter for press i grimen og for signaler du gir med kroppe din. Årsaken til problemene er som sagt mangel på trening og erfaring. Om du kan kjøre bil? - så kan det tenkes du ikke vil trives (uten opplæring) i en dumpers eller gravemaskin. Forstår du? Alt må læres. Om du passer på å be hesten gjøre noe hele tiden så vil hun aldri få tid til å tenke på mat! Om lærern aldri gir eleven noen oppgaver eller noe å gjøre så vil kanskje mange begynne med annet tidsfordriv. Sende lapper, brette fly, bite negler. osv.

Tilbake til hjemmesiden

Sist redigert av: Ole 11/08/09 00:33:49. Edited 7 times.